Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője kedd délelőtt egy solymári fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pont közelében tartott sajtótájékoztatót.
Ezen kiderült, hogy az első két órában közel száz jogsértést dokumentált a 134 útszakaszon található 365 eszköz, az új, fix telepítésű traffipaxok tehát “beváltották a hozzájuk fűzött reményeket”. A napi áthaladások száma egyébként átlagosan egymillió. 30 ezer forintos minimummal számolva a közel száz szabályszegés közel hárommillió forint bírságot jelent.
A keddi “éles” indulást több mint két év munka előzte meg, az előkészítés azért igényelt ennyi időt, mert összetett informatikai rendszerről van szó, rendkívül bonyolult informatikai eszközök összehangolását kellett elvégezni. Az üzemszerű működés megkezdésének időpontját két héttel ezelőtt jelentették be, amikor már stabilan és megbízhatóan működött a rendszer valamennyi eleme.
Óberling szerint a jogsértések feldolgozását el tudja látni a rendőrség, mert az eszközök helye jól lett megtervezve és jól sikerült az ahhoz kapcsolódó kommunikáció, így alacsony a jogsértések száma. Már a tesztüzem tapasztalatai is azt mutatták, hogy kevés jogsértés történt, az eszközök környezetében jellemzően mindenki betartja a közlekedési szabályokat. Óberling József ugyanakkor kiemelte, fontos, hogy ne csak a Véda rendszer elemeinél, hanem mindenütt tartsák be a szabályokat a közlekedők.
A kamerahálózat kialakításakor 365 fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pontot – Véda kamerát – helyezett ki a rendőrség az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára. A rendszer emellett 160 mobil sebességmérőt foglal magában. A fixen telepített és a mobil Véda kamerák kedden 8 órakor teljes funkcionalitással kezdték meg üzemszerű működésüket az ország egész területén.
Az új kamerák a sebességmérés mellett forgalomszámlálásra és többféle szabályszegés felismerésére, dokumentálására is alkalmasak.
Bírságlista (Ahogy az a Magyar Közlöny 2012. augusztusi számában megjelent – a dokumentum 23. oldalától):
- Kihangosító nélküli telefonálásért: 30 000 Ft
- Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000-20 000 Ft (lakott területen belül/kívül/autóúton-autópályán)
- Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 Ft
- Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 Ft
- Záróvonal átlépéséért: 30 000 Ft
- Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 Ft
- Tiltott behajtásért: 30 000 Ft
- Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 50 000 Ft
- Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 Ft
- Buszsáv jogosulatlan használatáért: 30 000 Ft
- Buszsávban haladásért: 30 000 Ft
- Lejárt műszakival autózásért: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le)
A sorok között olvasva kiderül, hogy a külföldi rendszámos autókkal nemigen tud mit kezdeni a rendőrség. A szlovák, liechtensteini vagy vanuatui hatósági jelzés önmagában fél siker, már ha a szabálytalankodást és a rejtve maradást valaki annak tekinti, ám ne feledjük: az évekig virágzó adóelkerülés miatt a hatóságok rászálltak azokra, akik más országban regisztrált autót vezetnek, viszont nem élnek tartósan külföldön.
Legalábbis elméletileg büntethető, 70 eurónál magasabb tételek esetén pedig lehetőség van a kinti végrehajtásra is, sőt, nemfizetés esetén Magyarországról kiutasításra is, de nem túl gyakran élnek ezzel a lehetőséggel a hatóságok. Külföldi autós jogsiját ráadásul nem vetethetik el, EU-n kívüli ország állampolgárával pedig közigazgatási bírság esetén egyáltalán nincs mit tenni. Szintén reménytelen a követelések behajtása a próbarendszámoknál is. Egyre fejlődik ugyanakkor a rendszer, magyar rendszámmal is lehet például csekket kapni Ausztriából.
Szintén illegalitásban: a lézerblokkoló
Azok, akik nem akarnak rendszeresen sárga csekkeket kapni, egy másik törvénytelen lehetőséggel is élhetnek. A neten úton-útfélen hirdetett lézerblokkolókkal hatékonyan csaphatók be a sebességmérők, mégpedig úgy, hogy az észleléstől és jelzéstől számítva akár 6-7 másodpercnyi zavarással hagynak időt a sofőrnek a fékezésre. Mindegyik eszköz a 904 nm-es hullámhosszt használja, és akár kétkilométeres hatótávval is dolgozhat. A gyorsabb autók tulajdonosai és a belföldön – céges ügyben – sokat autózók egyre gyakrabban használnak ilyet.
Két kis lap a hátsó (és az első) rendszám felett: van a kocsiban lézerdetektor. Vajon blokkoló is?
A lebukás esélye nem zéró: a blokkolásra utaló jelek alapján beazonosítható és megállítható a gyanús jármű, és a sofőr ellen szabálysértési eljárás indul, ha a rendőrség munkáját meghiúsító eszközt találnak nála. Ezért szokták agyafúrt módon parkolószenzorként beépíteni, ami aztán „véletlenül” nagyobb tempónál sem kapcsol ki. Tokkal-vonóval egy beépített rendszer 300 ezer forintnál is drágább lehet, és persze hivatalosan nem tartalmazza a tiltott blokkolót.
Fix beépítésnél is lehet úgy variálni, hogy könnyen el lehessen rejteni a detektort. Sok országban (már Ausztriában is) tilos használni
Az előrejelzők használata ugyanis legális Magyarországon. Más kérdés, hogy az első és hátsó rendszám körül 3-3 szenzorból álló, célzott impulzusokat felvevő lézerdetektor önmagában nem sokat ér, ezt egy neve elhallgatását kérő aktív használó is megerősítette kérdésünkre: amikor jelez, általában már esélye sincs szabályos tempóra lassítani, bemérik. Ő is blokkolóval kombinálja a detektort, ami becslése szerint két év alatt kétszer mentette meg biztosan a komoly bírságtól.
Radardetektorral a fix kamera ellen
Az eddig bemutatott rendszerek közös vonása, hogy a közhiedelemmel ellentétben a lézeres elven működő, hordozható traffipaxok ellen nyújtanak védelmet. Igen ám, de a most telepített 365 darab eszköz radarral méri a sebességet (lézerszkennelést egyedül a járművek méretének meghatározására használ), ezeknél a csekket más eszközzel lehet kivédeni: a radardetektorral.
Már huszon-harmincezer forintért is lehet kapni szélvédőre tapasztható eszközt, ami egész hatékonyan jelez, bár a vásárlásnál arra azért figyelni kell, hogy európai kivitel legyen (az amerikai gyártmányokból például hiányzik a 34,3 GHz-es frekvencia). Fontos a jó zavarszűrés, de városban a téves riasztásokkal így is sok készülék megőrjíti a sofőrt fotocellás ajtók vagy garázskapuk környékén.
Európa más országaiban is általában radarosak a fix sebességmérők, csakhogy a detektorok használata rendszerint illegális, Svájcban például kész anyagi csőd ilyennel horogra akadni. Nálunk mindenesetre ezek legálisan használhatók, de nem árt tudni, hogy csak előre figyelnek, miközben – részben a motorosok rendszáma miatt – pár traffipax a járművek hátuljára céloz.
Pofonegyszerű módszerek ingyen
Nyilván mindenféle detektornál egyszerűbb megoldás a sebességhatárok és más szabályok akkurátus betartása, de aki ésszel közlekedik, eleve kikerülheti a tízezres sarcokat. Ott van például a túllépés mértéke: helyszíni bírságot elvétve szabnak ki a rendőrök, a legalább 30 ezres (az objektív felelősség elve alapján mindenképp a tulajdonoson) behajtható közigazgatásitól szokott indulni általában a büntetés. Ehhez lakott területen 50 helyett legalább 65, azon kívül 90 helyett 105, autópályán pedig 130 helyett 150 km/h felett kell hajtani, ami nem kis túllépés.
Érdemes figyelni a táblákat, de néha már késő fékezni
Minden egyes fix traffipaxot a szabályok szerint ki kell táblázni, bár itt van némi mozgástere a rendőrségnek. Az M1-esen lévő négy darab (ugyanennyi üres doboz is van), az M0 autóúton lévő két, illetve a 7-es úton figyelő egy kamerát jó előre kitáblázták. Ugyanakkor a 134 helyszínen pásztázó 365 vadonatúj fix traffipax elé jóval közelebb került ki a Traffic Controll figyelmeztetés, egy korábbi rendőri nyilatkozat szerint olyan távra, hogy csak kis túllépésnél legyen idő lassítani.
Az okostelefon segít, kivéve, ha...
Sokan nem is gondolnák, hogy a segítség a zsebükben lapul: az okostelefon. Töltsük le rá a dugófigyelésre is alkalmas Waze közösségi navigációt, vagy a Traffi Hunter alkalmazást. Ezek aPolice.hu oldalon elérhető napi központi adatbázis és a felhasználók élő jelentései alapján riadóztatnak a mobil traffipaxok pontos helyszíneiről. Természetesen a 365 darab fix kamera is rég felkerült a térképekre, ezt már a jobb alapnavigációknak is illik lassan ismerniük. Ha országosan áttekintené a helyzetet, az Origo térképén is megnézheti a szupertraffipaxokat.
Traffipaxra figyelmeztetés és dugófigyelés egy helyen, ez a Waze közösségi navigáció
Ahhoz persze, hogy aktívan ki lehessen használni a Waze vagy aTraffi Hunter tudását, ajánlott a letöltés után elszöszölni kicsit a beállításokkal, a funkciók testre szabásával. Ha még hiányzik, egy szélvédőre tapasztott telefontartóba is fontos beruházni, kézben tartott telefont használni ugyanis tilos – függetlenül attól, hogy telefonálásról vagy az úti cél bepötyögéséről van-e szó.
Ezzel el is értünk az egyéb szabálysértésekhez: mint a rendőrség válaszából megtudtuk, az új fix traffipaxok egyebek között azt is felismerik, ha valakinek nincs bekötve az öve, átlépi a záróvonalat, megszegi a behajtási tilalmat, átmegy a piroson, leálló- vagy buszsávban megy. Sőt: hosszú tesztelés után minderre április 5-étől a mobil kamerák is képesek lesznek. Ilyenkor a büntetéstől semmilyen detektor vagy applikáció nem véd, csak egyetlen módszer: szabályosan autózni.
ceremóniamester forrása ceremóniamester forrása 2