Ceremóniamester Blog

Legfrissebb írások, aktualitások és érdekességek az nagyvilágából

Fitness túrógombóc és még főzni sem kell - ceremóniamester ajánlja

A ceremóniamester -ed  imádja a túrógombócot, de a vízben főzögetésnél egy része a túrónak -ha nem a gríz van túlsúlyban- felolvad, s kárba megy. Ezért egy új megközelítésű gombócot alkottam, amit nem kell vízben kifőzni, csak a hozzávalókat.   Pasiknak is ajánlom, mert pofonegyszerű!        

Ceremóniamester ajánlja - Utazzásaim a Nagyvilágban 1. - Kambodzsa

A ceremóniamester  (-ed) egy új sorozatot indít útjára aminek az utazás áll a középpontjában. Saját képeimmel ilusztrálva azokat a csodás helyeket, ahol volt már szerencsém megfordulni életem során. Így Kambodzsa, Laosz, Thaiföld, Indonézia (Bali-Jáva-Szumátra-Lombok), Malájzia, Kína, Mongólia, Vietnám, Burma (Myanmar), India, Nepál, Mexico, Guatemala, Belize, Kuba lesz érdeklődésünk középpontjában az én szememen, preferenciáimon keresztűl. Ne keseredj el, ha látod az utazási irodák árait! Ha vagány vagy, nem szervezett útra mész, egyszerű szállásokban szállsz meg, az utcán vagy kis éttermekben eszel és bőven az út előtt megveszed online a repjegyed akkor még ma is töredékéből hozhatod ki az utazásod egy nagy utazási irodához képest.... Remélem fellelkesülsz Te is és kedvet tudok csinálni egy utazáshoz (nászúthoz)! :)   

Borobodur, a jávai sztúpa piramis - Ceremóniamester ajánlja

Ebben az emberi jogiank korlátozott helyzetben, Szablya Ákos ceremóniamester  egy kis képzeletbeli utazásra invitállak Benneteket. Jáva szigetére, a buddhista Borobodur sztúpatemplomába.

Pofonegyszerű házi fogyókúrás protein szelet - Ceremóniamester ajánlja

A ceremóniamestered imádja az édességeket -sajnos. Egyrész borzasztó egészségtelen a cukor és az inzulin-hinta miatt, másrészt függővé válhatsz a túlzott fogyasztásától. Édesség utáni vágyódásomat egy ideig a protein shake-kel próbáltam tompítani, de mivel annak folyékony a halmazállapota ,így ebből a szempontból nem ért semmit. A gyári protein szeletek a 700-1500 Ft-os árukkal meg túl drága szenvedéllyé válhatnak.. :)   Szóval irány a konyha és oldd meg magad töredékéből, ráadásul mi most egy fogyis verziót készítünk! :) A recept:    

Legújabb filmek amiket nézz ill ne nézz meg XIII - Ceremóniamester ajánlja

Egy szubjektív ajánlólista a ceremóniamestered Szablya Ákos Ceremóniamester jóvoltából. Legújabb mozifilmek és régi nagy kedvencek is (vannak benne a 80-as évekből is) , amiket szerencsére már a neten szörfözve is megtalálhatsz... ;)

Utazz velem 2 - Burma (Myanmar) képekben - ceremóniamester ajánlja

Tudtátok, hogy annak idején a ceremóniamester esküvői fotósnak készült!???  Sőt esküvőn is voltam fotózni, ami igen jól is sikerült! ;) Mindenki megnyugtatására nem szeretnék váltani, azonban egy kis utazós-fotós sorozatot indítok útjára, saját (NYERS) képeimmel ilusztrálva azokat a csodás helyeket, ahol már volt szerencsém megfordulni életem során. Így lesz Kambodzsa, Laosz, Thaiföld, Indonézia (Bali-Jáva-Szumátra-Lombok), Malájzia, Kína, Mongólia, Vietnám, Burma (Myanmar), India, Nepál, Mexico, Guatemala, Belize, Kuba , hogy csak a kedvenceket említsem meg! Harmadik állomásunk Burma (Myanmar) .    

Egy legenda folytatása – Dan Simmons: Endymion / Endymion felemelkedése - Nekem 10/10 pont. Ceremóniamester kedvenc!

Ceremóniamester kedvenc!  A mára már alapműnek számító regényciklus Dan Simmons legismertebb munkája, mely viszonyítási ponttá vált a modern sci-fiben. A Hyperion óriási kaland térben is időben, Simmons pedig egy óriási fantáziával megáldott szerző, aki otthonosan mozog az irodalomban és a tudományban egyaránt.  A távoli jövőben, a 29. században járunk. A Föld rég elpusztult, csak egy emlék a múltból; az emberiség már kirajzott a csillagok közé. Az emberi Hegemónia fénysebességnél gyorsabb hajói, térkapurendszere, politikai és gazdasági túlhatalma révén egymás után terjeszti ki befolyását a legtávolabbi gyarmatbolygókra is. A hatalmas, fejlett civilizáció működtetésében az elszakadt, majd szövetségessé váló mesterséges intelligenciák segédkeznek, akik látszólag minden hátsó szándék nélkül bocsátják az emberek rendelkezésére technológiai vívmányaikat és prognózisaikat. A viszonylagos békeidő azonban a végéhez közeledik: minden jel arra mutat, hogy elkerülhetetlen a fegyveres összetűzés a Hegemónia nemezisével, a barbár, renegát Számkivetettekkel. A háború előestéjén indul útnak hét zarándok egy titokzatos, határvidéki bolygóra, a Hyperionra. A Hyperion az Időkripták épületegyütteséről nevezetes, amely nem engedelmeskedik az idő törvényeinek, és amely egy emberformájú gyilkológép, a Shrike otthona, aki köré egy egész vallás épült. A zarándokok éppen hozzá igyekeznek, a legendák szerint ugyanis a Shrike hajlandó teljesíteni az elébe járulók kívánságait. Pontosabban minden csoportból egyvalakiét - a többieket lemészárolja. Mind a hét zarándoknak megvan a maga nyomós oka arra, hogy a Hyperionra jöjjön, s az utazás unalmát enyhítendő, felváltva elmesélik egymásnak, milyen szálak fűzik őket a bolygóhoz és a Shrike-hoz. Ennél többet vétek lenne elárulni a könyvből.       A Hyperion a felületes szemlélő számára egy fordulatos, nagyszabású űroperának tűnhet, és persze az is, ám Simmons ennél jóval több réteggel látja el a vaskos regényt. A történetet mélyen átszövik az irodalmi párhuzamok, allúziók, rengeteg konkrét utalás, idézet szerepel benne - versrészletek, bon mot-ok, klasszikusokból vett szállóigék. AHyperionnak így válnak szerves részévé Keats és Yeats versei (amiket Simmons gyakran jelzés nélkül illeszt be, vagy épp saját szereplőjének tulajdonít), de Shakespeare-től Ezra Poundig sokan megszólalnak még a könyv soraiban. Ez az ötletesen kezelt, cseppet sem tolakodó utalásrendszer nem csupán a szöveg szintjén jelenik meg; maga a regény formája is egy utalás, amennyiben Chaucer híres novellafüzére, aCanterbury mesék szerkezetére épül. A műfaji stílusjegyek meglétét a legszemléletesebben a Nyomozó történetében lehet kimutatni, amely két nagyon jellegzetes zsánert gyúr egybe: cyberpunkba oltott kemény krimiről van szó. Ami a sztori gibsoni oldalát illeti, a nyomozás mesterséges intelligenciák, újrateremtett világok és személyiségek körül forog, szereplői között találunk egy hamisítatlan hackert, s egyik nagyjelenete az adatsík szürreális terepén játszódik. A noir felől nézve is könnyen azonosíthatók a kötelező toposzok: az egyes szám első személyű, cinikus narráció, a nyüzsgő, koszos, bűnös metropolisz, a rosszban sántikáló (jelen esetben politikai) felső tízezer. Simmons azonban rendre csavar rajtuk egyet. A főhős, a Nyomozó Philip Marlowe köpönyegéből bújt elő: ballonkabátos, keményöklű alak, aki csak úgy szórja a szarkasztikus egysorosokat, ám valójában végsőkig elszánt, ha az igazság kiderítéséről és az erkölcsi világrend helyrebillentéséről van szó. Vele szemben ott áll a femme fatale, a végzet asszonya, akinek veszélyes vonzereje magával rántja a detektívet. Simmons éppen csak a nemeket cseréli fel, s csinál - az archetipikus személyiségjegyeket meghagyva - a detektívből nőt, a csábító félből pedig férfit. Az irodalmi játék kiterjed az egyes szereplőkre és a Hyperion univerzumára is. Martin Silenus (akinek jelleme és életútja számos hasonlóságot mutat Poundéval) nézőpontja révén magába a költészet működésébe, az írás természetébe nyerünk betekintést, miközben végigkísérjük főműve, aHyperioni énekek című epikus költemény megszületését. A korábban már említett Keats itt is hangsúlyozottan jelen van, ezen felül pedig még rengeteg más rétegben megjelenik Simmons regénye kapcsán. Keats egész költészete megidéződik; az ő költeménye volt a Hyperion, amivel maga Silenus is tisztában van, sőt, úgy érzi - és egy idő után az olvasó is hasonlókon kezd el gondolkodni -, hogy talán többről van itt szó, mint puszta véletlenekről. Több szereplő is visszaköszön Keats munkáiból és élettörténetéből. A mítosz, valamint Keats és Simmons is a fejlődés, a változás motívumát helyezik a középpontba. A régi, rossz, valaha dicső, de a jelenre elfajzott rendszer bukását, mely szükséges áldozatokkal jár, ám felváltja őt egy jobb kor lehetősége. A fejlődés a Hyperion regény legfontosabb komponense, mely behálózza az egész szöveget. Keats életműve mellett Teilhard de Chardin jezsuita filozófus munkássága is megidéződik a regényben, mert szintén erősen magában hordozza ezt a motívumot: először a Hyperion világára látogató Paul Duré atya által jelennek meg a teilhardi tanok, majd később az MI-k terveinek kapcsán kerül elő újra. Chardin munkásságának lényege, hogy igyekezett összeegyeztetni a vallásos - keresztény - világképet az új evolucionista-racionalista világképpel. Nem csak, hogy elfogadta a darwini tanokat, de ki is terjesztette; nála nem csak az élőlények, de maga az egész Univerzum is fejlődik. Szerinte Isten megteremtette a világot, majd annak folyamatos fejlődésével a világ közelít hozzá, Isten „magához húzza" a világot (ez természetesen, ahogy Simmons is többször kitér erre, igencsak közel áll más, eretneknek nyilvánított keresztény tanokhoz). Mindez már előre vetíti, hogy a Hyperionban nem csupán hét zarándok útjáról, hanem egy sokkal nagyobb, az egész világegyetemet érintő kérdésről van szó. (írta Acélpatkány és Gaines) Az alapmű és a folytatások az Agave kiadó gondozásában jelentek - jelennek meg (2013 ősz). Köszönet érte! http://www.agavekonyvek.hu/ Nekem 10/10 pont. Ceremóniamester kedvenc!  

Utazz velem 5 Bali-Jáva-Lombok-Gili képekben - Ceremóniamester ajánlja

Tudtátok, hogy annak idején a ceremóniamester esküvői fotósnak készült!???  Sőt esküvőn is voltam fotózni, ami igen jól is sikerült! ;) Mindenki megnyugtatására nem szeretnék váltani, azonban egy kis utazós-fotós sorozatot indítok útjára, saját (NYERS) képeimmel ilusztrálva azokat a csodás helyeket, ahol már volt szerencsém megfordulni életem során. Így lesz Kambodzsa, Laosz, Thaiföld, Indonézia (Bali-Jáva-Szumátra-Lombok), Malájzia, Kína, Mongólia, Vietnám, Burma (Myanmar), India, Nepál, Mexico, Guatemala, Belize, Kuba , hogy csak a kedvenceket említsem meg!   Ötödik állomásunk Bali-Jáva-Lombok-Gili    

Bevezetés a tibeti misztikumokba II. - Ceremóniamester ajánlja

  Buddha mondotta volt : „azok számára beszélek, akiknek a szemét csak kevés por fedi", tehát nem azok számára, „kiknek szemét nem fedi por", és nem is azoknak, „akiknek a szemét teljesen beborította a por".   Tibet originális "vallása" a Bön. Tulajdonképpen ez nem más mint a mikrokozmosz és a makrokozmosz közötti spirituális, rituális kapcsolat. A Bön a praxis ,valamilyen párhuzamot húzhatunk Ind hagyomány Jógájával (nem a modern (horribile dictu!!!) irányzatokra gondolok, azok köszönőviszonyban sem állnak a valódi jógával.!!! A jóga ugyanis a szellemi transzmutáció aszkézise). A fizikai világunk és a természetfeletti kapcsolata a beavatott aszkéta által.   "Sajátos azoknak a helyzete, akik életükben beavatási gyakorlatokat végeztek, vagy akik különleges körülményeknek köszönhetően egy, a beavatással analóg «megnyílást» éltek meg. Ezek a személyek az aggregátumokat létrehozó szanszáraierő mellett az igazi Ént is birtokolják, ami egy - az emberi állapotot meghatározó összes lelki és szubtilis elemtől elkülönülő - saját formáját megörző szanszárán túli princípium. Ez az Én egyúttal teljes szabadságot, a karmikus törvényszerűségtől való virtuális függetlenséget élvez. A tibeti bar-do szó a «között» értelmű bar-ból és a «kettő»-t jelölő do-ból tevődik össze (a bar-do tehát «kettő közötti»-t jelent). Ennek megfelelően általában «köztes állapotnak» fordítják, értve ez alatt az egyik életből a másikba átvívő állapotot. Ám a bardo szó elsődleges jelentése inkább «átmeneti állapot», tudniillik egy «keresztútszerű» bizonytalan állapotra utal, amit nem lehet egyértelműen meghatározni. E magyarázatot maguk a Bar-do Thos-sgrol fordítói többnyire magukévá teszik. A szövegekben foglalt tanítás határozottan kimondja, hogy akik - szellemi utat bejárván - képesek a halál beálltakor fellépő ájulást elkerülni vagy legyőzni, azok számára a halál utáni állapotok és a halál pillanata nem determinált. Ezek az emberek választhatnak. Alakíthatják sorsukat. Ha erejük nem elegendő a Végső Megszabadulás közvetlen eléréséhez, még mindig feltárul számukra a kondicionált világbéli új megnyilvánulás kiválasztásának módja, illetve hogy a legkedvezőtlenebb körülményeket hogyan kerüljék el." (Julius Evola)   Hogy megérthessük a Bönt a forráshoz, a kiindulási ponthoz kell visszatérnünk : ez pedig nem más, mint India, a Védák. Ahogy Guénon mondja, "a Véda a világ minden dolga felől való tudás, éspedig az ősidők örök és szakrális tudása. A dolgok eredeti értelmének tudása."  Végletekig leegyszerüsítve  a világunk olyan, mint egy jéghegy. A látható része a fizikai világ, a víz alatti --értsd nem látható-- az anyagon túli (Meta ta phüszika). Ahogy az emberi test látható, a nucleusa viszont nem. Az ok, az eredet, a lényeg analóg ezzel, s nem látható,mert a fizikain kívül esik. Ez az Atman, a Self, Az Auton, A Valóság, a Lélek. Ez az egyetlen valóság a többi maya, káprázat, elvarázsoltság, ami csak az adott létállapotból tűnik valóságnak (felébredve konstatáljuk, hogy az álombéli valósnak megélt történet csupán álom volt ). Minden az örök születés és halál állapotában, örök körforgásban van, s mindez a Lélek képzelgése, álma csupán. A Bön valódi értelme : a káprázat, az elvarázsoltság eloszlatása, a felébredés. Az igazi Hős (Vír, Vira), aki nem kifelé nyilvánul meg, hanem befelé. Az igazi Cél felé orientált. Egyetlen célja van : felébredni. A Bön-nel a VIII. században Indiából érkező buddhizmus keveredett. A lényegen nem változtatott csupán a hangsúlyt emelte ki és bizonyos neveket változtatott meg. Így a maya , helyett a sangsara (samsara) , az elérendő cél Átman helyett a nibbana (nirvana) fogalmakat használja.      A tibeti misztika legmagasabb útja a Nyílegyenes Ösvény. Ahogy a neve is mutatja megalkuvást nem tűr. A befelé fordulás legmagasabb tibeti változata. A Cél a felébredés. Ennek az útnak a két kiemelkedő misztériuma : a tumo és a chöd. A tumo a lélektűz.  A külső vetülete az a hő, amit a szerzetesek a testük melegítésére használtak a több ezer méter magas Hímálajában. Az aszkéta speciális technikával a sperma életerejét, melegét egy bizonyos csatornán (nádi) keresztűl eloszlatja az egész testében. Ezt hívják az "Istenek puha takarójának". Másik értelmezése pedig az a hö amit az ember önmagaban kelt, hogy mindent ami nem tiszta, nem magas, nem érték, nem örök és nem abszolút kiégesse. A chöd nem más szó szerinti fordításban, mint elmetszés. Az aszkéta a világban megnyilvánuló énjét feláldozza és önmagát felajánlja (három változata van : fehér, fekete, vörös). Lényege : "elgondolhatatlan idők óta, megszámlálhatatlan alakban elemésztettem töméntelen lényt, táplálékra, ruházatra, élvezetre, díszre, mindenféle egyéb szolgálatra s elkényeztetett testemet így tartottam fenn, így voltam elég erős ahhoz, hogy az elmúlással szembeszálljak. Most elkövetkezett a nap, hogy tartozásomat megfizessem. Ezt az élősdi testet áldozatul ajánlom fel s odaadom a megsemmisülésnek. Odaadom testemet az éheseknek, véremet a szomjasoknak, bőrömet a ruhátlanoknak, csontomat tüzelőül azoknak, akik fáznak. Örömeimet odaadom azoknak, akik szenvednek, életem leheletét odaadom azoknak, akik ezzel életben akarnak maradni" (Alexandra David-Néel) Az aszkéta lemond minden világiról és ellobban az énje. Ezek után a világban amíg testi hordozója még fentmarad szolgálja az emberiséget : figyelmeztet, hogy a világ káprázat, varázslat, egyedül a Lélek a Valóság. Itt az idő, hogy véget vess kábaságodnak, álmodnak és a  felébredés útjára lépj!     Ahogy Thomas Traherne (1634–1674) mondotta volt: "Nem ismerni a vezérlő elveket – avagy (ismerni őket, de) nem szerintük élni: ez egyaránt nyomorúságos állapot."  

Utazz velem Kambodzsába - képekben - ceremóniamester ajánlja

Tudtátok, hogy annak idején a ceremóniamester esküvői fotósnak készült!???  Sőt esküvőn is voltam fotózni, ami igen jól is sikerült! ;) Mindenki megnyugtatására nem szeretnék váltani, azonban egy kis utazós-fotós sorozatot indítok útjára, saját (NYERS) képeimmel ilusztrálva azokat a csodás helyeket, ahol már volt szerencsém megfordulni életem során. Így lesz Kambodzsa, Laosz, Thaiföld, Indonézia (Bali-Jáva-Szumátra-Lombok), Malájzia, Kína, Mongólia, Vietnám, Burma (Myanmar), India, Nepál, Mexico, Guatemala, Belize, Kuba , hogy csak a kedvenceket említsem meg!    Hatodik állomásunk Kambodzsa, ráadásul -mivel már hétszer jártam ott, annyira imádom- lesz egy esős évszakbeli változat is! Előző utazós bejegyzéseim : Thaiföld  Burma  Mexico-Guatemala  Egyiptom   Bali-Jáva-Lombok    

Utazz velem Vietnámba - képekben - ceremóniamester ajánlja

Tudtátok, hogy annak idején a ceremóniamester esküvői fotósnak készült!???  Sőt esküvőn is voltam fotózni, ami igen jól is sikerült! ;) Mindenki megnyugtatására nem szeretnék váltani, azonban egy kis utazós-fotós sorozatot indítok útjára, saját (NYERS) képeimmel ilusztrálva azokat a csodás helyeket, ahol már volt szerencsém megfordulni életem során. Így lesz Kambodzsa, Laosz, Thaiföld, Indonézia (Bali-Jáva-Szumátra-Lombok), Malájzia, Kína, Mongólia, Vietnám, Burma (Myanmar), India, Nepál, Mexico, Guatemala, Belize, Kuba , hogy csak a kedvenceket említsem meg!

Ceremóniamester ajánlja -Tibeti csontkoponya avagy egy kis bevezetés a tibeti misztikumokba

"A szellemi és megvalósítási szándékokkal rendelkező embernek ma tehát tantrikusan kell élnie, ami egy hősiesség, hiszen az elképzelhető legnagyobb kihívás -- nemhogy létterületeket kell feladni, hanem éppen ellenkezőleg -- minden lehetséges síkon és vonatkozásban szembefordulni a szellemidegen és szellemellenes erők egyre lázasabb offenzivájával, azt visszaverni, és egy kontraoffenzívában a Szellem szupremáciáját minden körülmények között -- saját ontológiai hatalomként -- érvényre juttatni" (Baranyi Tibor Imre : Fejlődő Létrontás és Örök Hagyomány)   Egy Délkelet-ázsiai utazásom apropójából jutott eszembe, hogy írok is róla. Mint már sokszor mondottam volt félelmetesen vonzódom Ázsiához, minden tekintetben. Az utazásaim alkalmával az egyik kedvenc időtöltésem a régiségek felkutatása és természetesen gyűjtöm is ezeket. Emlékeknek is sokkal jobbak ,mint a fényképek, hiszen illatok, érzések, emlékek sokkal intenzívebben áradnak rajtuk keresztül.  Egy ilyen gyüjtögetés alkalmával futottam bele az Arany Háromszög valamelyik kis városkájában egy mesterien megmunkált, faragott mintákkal, ezüsttel és drágakövekkel ékesített emberi csontkoponyába. Be kell vallanom előtte még nem láttam ilyet. Mint művészeti alkotás is kuriózum azomban ahogy kezembe vettem tudtam, hogy itt valami nagyon másról van szó. Szó szerint dideregni kezdtem tőle. Negatív, félelemmel teli érzések és valami megfogalmazhatatlan kerített hatalmába. Ahogy írok még mindig bevillannak, pedig közel húsz éve történt. Természetesen nem vettem meg, nem mertem hazahozni dísznek a lakásomba. Mivel érdekelt a téma , már ott próbáltam fellelni valamilyen angol könyvecskét, hogy pontosan megtudjam mi is ez, majd tudásomat itthon gyarapítottam.            Kapala-nak nevezik (szanszkritul „koponya"), tibetiül THOD PA. Emberi koponyából készült csésze, ami tulajdonképpen a koponya ovális felső levágott részét jelenti önállóan (cranium) vagy (az én esetemben is) a teljes koponyát aminek kinyitható a vágás mentén a teteje és a belsejében van kialakítva egy szimbólumokkal televésett tálka. Mindez gondosan kivitelezett iparművészeti munka, szimbolumokkal vésett és faragott, drágakövekkel, ezüst, bronz, réz, arany díszekkel, mini koponyákkal telerakott, szemmel, szájjal, orral ellátott koponyáról beszélünk. A tantrikus istenségek kultuszának kegytárgya volt a buddhista Tibetben. Még nem tudhatjuk biztosan, hogy a tibeti csont- és koponyakultusz eredete a hindu tantra (a Jobbkezes (Yama-Niyama, Dakshinachara), de valószínűsíthetően  inkább a balkezes tantra (Vamachara)), a bön, a belső-ázsiai sámánizmus, vagy egy mindezeknél korábbi tibeti ősvallás lehet. A Szamjé kolostor híres 792-es hitvitájában a bönpók nyíltan érveltek amellett, hogy vallásuk „tiszta", hiszen ők nem használnak emberi csontokat és koponyákat szertartásaikhoz, mint a buddhisták, így valószínüleg a bönt ki is zárhatjuk a fent említettek sorából. A belső-ázsiai sámán hit előszeretettel használta a csontokat és ahogy Mircea Eliade írta: „a csontok az élet legvégső forrását képviselik, amiből a faj tetszés szerint megújulhat. (...) a lélek a csontban székel, s következésképpen az egyedek feltámadása csontjaikból kiindulva remélhető." „az élet princípiuma és a csontok azonosításának ősi hagyományai, bár manapság nagyon eltérő rendszerekbe illeszkednek, nem tűntek el teljesen az ázsiai szellemiség szemhatáráról."   Funkciója, hogy a bősz dharmapáláknak (a tan védelmezőinek), haragvó istenségeknek (emberi) vért, húst, szerveket és/vagy áldozati süteményeket (torma) illetve a békés istenségeknek drágaköveket, gyümölcsöket, virágokat ajánljanak fel rituális szertartás közepette, s a kívánt mágikus erőket invokálják. A csontkoponya eredete kifejezetten fontos, ez határozza meg a mágikus erejét. Ezek alapján a legnagyobb hatalommal egy gyilkos vagy az áldozata koponyája hordozza. Közepes hatalmú a balesetben, hosszú betegségben elhunyté, a hétköznapi halált halt személyek koponyája semmilyen mágikus erőt nem hordoznak. Úgy vélik, hogy bizonyos tantrikus rítusban egy hét vagy nyolc éves, vérfertőző viszonyból született törvénytelen gyerek koponyája (tib. nal thod) birtokolja a legnagyobb lehetséges okkult hatalmat. Egy másik kiválasztási szempont szerint lényeges, hogy az isteneknek felajánlásra előkészített csontkoponya eredeti tulajdonosa beavatott, aszkéta, mélyen vallásos legyen, ill alkalmas lehet még rangja, származása, bölcsessége vagy tanultsága révén, valamint a koponya színe sem elhanyagolható (fehér, arany v sárga). Természetesen mindennek megvan a maga magas szimbólikája. Olyan tároló edényekről beszélhetünk, amik valójában "karmikus edények", s így tartalmazzák az előd jó és rossz tulajdonságait.   CSAK!!! beavatott, a tantrikus mágiában járatos személy használhatja, különben ahogy mondják még egy bódhiszattva koponyája is bajt okozhat a tapasztalatlan tulajdonosának.    Utólag áldom magam, érzékenységem (ill jidam-jaim (örző "szellemek"), hogy átéreztem ennek a tárgynak a súlyosságát és még fiatalkori "vagányságból" sem vettem meg.   Mindez a tudás, ennek mélyebb értelmezése és a ritusok az Anuttaratantra körébe tartozik (legmagasabb tantrikus tanítás), ezért maradhatott fent és őrizték meg, mint titkos tanítást a mai napig.    Ceremóniamester tibeti koponya második rész